Vanliga frågor och svar!
Varför skall jag välja RM framför andra leverantörer av samma produkt ?
Vi har utvecklat våra produkter i över 35 år och gjort mycket förbättringar och kan garantera att vi levererar absolut högsta kvalité. Allt är genomgånget och förbättrat, virket, glaset, beslagen, produktionstekniken, behandling, montering allt ligger under dokumenterad kontroll som vi kallar RM Quality. RM har även en stark ekonomi som säkerställer framtida utlovad garanti.
Vilket energivärde rekommenderar ni vid val av fönster?
Ska fönstret sitta i ett åretrunt uppvärmt hus så rekommenderar vi u-värde1,2 ( 3-glas energi/gas) men minst U-värde1,7
(3-glas Std.). Vid sommarstugor som inte värms upp under vinter rekommenderar vi u-värde 1,9-2,6 (2-glas).
Vad har ni för kvalité på virket?
Virket vi använder kommer från Hälsingland och Norrland för att få dom gamla tätvuxna grova träden med högsta kvalité.
För oss gäller homogent virke när det gäller alla väderutsatta delar. Vissa komponenter är fingerskarvade.
Vilken typ av färg använder ni som standard på era fönster/fönsterdörrar?
Vid val av bara grundmålat så använder vi oljegrundat från Röa färgsystem AK215 (vit). Beställer du färdigmålat så sker toppmålning med vattenbaserad färg i standard kulör vit NCS S-0502-Y med glansvärde 35. Läs mer utförligt gällande våra målningsbehandlingar på denna länk <Målningsbeskrivning>
Kan ni leverera penselmålning med linoljefärg?
Tyvärr är det inget vi erbjuder, varken penselmålning eller linoljefärg.
Vad är det för typ av kitt ni använder?
Det är ett nyutvecklat kitt (uppbyggt på en MS-massa ingen silicon) som vi tillsammans med importören i Sverige varit med och utvecklat för att få dom absolut bästa egenskaperna som man i dag kan uppnå, det går bra att måla och fåglarna äter det inte. Vi har 10 års garanti gällande vidhäftningen på kittet.
Hur lång leveranstid har ni?
Då vi tillverkar allt efter kundens beställning så blir leveranstiden ganska lång , normalt runt 10 veckor brukar vi ha, kan vara någon vecka kortare/längre beroende på när under året det gäller, uppdaterad gällande leveransinformation finns uppdaterad på denna under flik kundservice, direktlänk Leveranstid.
Hur levererar ni beställda varar till kund?
Vi samarbetar med DHL för alla våra leveranser till slutkund, det finns flera möjligheter att bestämma hur man vill att leveransen ska meddelas kund, normalt skickar vi ett SMS tilll kund när det lämnar vår fabrik med uppgifter om leveransen hos DHL så kunden själv kan söka om så önskas. Mer uppgifter gällande leverans finns på denna länk: Mottagning av gods
Går det att montera Yale Doorman på era ytterdörrar?
Ja, det passat med Yale Doorman på alla våra ytterdörrar som är levererade efter mitten av 2019. Tänk dock på att all eftermontering görs på eget ansvar. Är du osäker- kontrollera beskrivning, måttsättning etc. för beslaget extra noggrant innan du påbörjar montaget - alternativ kontakta oss för rådgivning.
Går det att få kittad spröjs på era fasta 3glasfönster?
Tyvärr inte, fast 3-glas går inte att tillverka med kittad spröjs då det kräver att man kan dela på glasen för fönsterputs. Vi tillverkar heller inga fönster med pålimmad spröjs (fuskspörjs) på glaset.